Około 10% przedsiębiorców nie wywiązuje się poprawnie z obowiązku wpłacanie pieniędzy na fundusze promocji. Agencja Rynku Rolnego rozpoczęła kontrole i zapowiada, że będzie ścigać nierzetelne firmy. Ale są też dobre informacje. Fundusze promocji wreszcie zaczęły działać. Na dniach powinien ruszyć program promocji wysokojakościowej wieprzowiny.
Na kontach 9 funduszy promocji leży obecnie 24 miliony złotych. Najwięcej mają do dyspozycji mleczarze prawie 8 milionów oraz branża mięsa wieprzowego prawie 5 milionów.
Na zbyt wiele nie może sobie pozwolić fundusz promocji mięsa owczego, który uzbierał zaledwie 17 tysięcy złotych. Pieniądze na ten cel łożą rolnicy, od których w punktach skupu pobiera się jedną dziesiątą procent wartości sprzedaży produktów.
Agencja Rynku Rolnego zaczęła właśnie kontrole u 6 tysięcy przedsiębiorców, którzy zebrane w ten sposób środki są zobowiązani wpłacać na specjalne konta.
Piotr Kondraciuk – ARR „Są firmy, które nie zapłaciły tego, co powinny były zapłacić i tutaj już nie będzie ucieczki. Będą musiały dopłacić to, czego brakuje z odsetkami za czas, w którym pieniędzy nie było.”
Ale są już efekty działania funduszy promocji. Pierwsze wypłaty poszły między innymi na dofinansowanie udziału w targach spożywczych i wystawach rolniczych. Teraz szykuje do finalizacji dużo większy projekt.
Wart 20 milionów złotych program promocji wysokojakościowego mięsa wieprzowego jest już na ostatniej prostej. Duże dofinansowanie obiecała właśnie Unia Europejska. Celem programu jest produkcja chudego, nieprzetłuszczonego mięsa wieprzowego.
Aby to osiągnąć, szeregu restrykcyjnych zasad muszą przestrzegać najpierw rolnicy, a potem przetwórcy mięsa. Wszystko po to, aby na produkcie finalnym można było umieścić taki znak.
Tadeusz Blicharski – Polski Związek Hodowców Trzody Chlewnej „Polsus” „Jest na rynku spora nisza. Jest zapotrzebowanie na mięso wyższej jakości, markowy produkt, o udokumentowanym pochodzeniu.”
Towar w sklepach ma być droższy, bo i jakość będzie gwarantowana. Aby konsumenci wiedzieli co to jest PQS planowana jest kampania informacyjna.
Witold Choiński- Izba Gospodarcza „Polskie Mięso” „Będzie to kampania zaplanowana na 3 lata na promocję mięsa wyprodukowanego w systemie PQS.”
Program PQS to wspólna inicjatywa hodowców trzody chlewnej oraz zakładów mięsnych. Pomysłodawcy liczą, że weźmie w nim udział nawet 10% hodowców.
Witold Katner Redakcja Rolna TVP
Zostaw odpowiedź