Zaufanie w sieci

Sieci handlowe wykorzystują producentów żywności i przerzucają na nich nawet koszty prowadzenia sklepów – twierdzą eksperci z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa. To nieporozumienie – odpowiadają hiper i supermarkety, bo interesy robi się w oparciu o zaufanie.

Jak współpracuje się producentom żywności z sieciami handlowymi? Zdaniem tych drugich bardzo dobrze.

Pedro Pereira da Silva – Jeronimo Martins Dystrybucja: polegamy w 95% na polskich dostawcach i choćby dlatego musimy być dla nich partnerami dziś, jutro, a także za 10 czy 20 lat. Interesy robi się w oparciu o zaufanie. Tylko to daje stały i szybki rozwój .

Spotkanie w Krajowej Izbie Gospodarczej przebiegało w zgodniej atmosferze choć jego organizatorzy musieli przyznać, że nie wszyscy podzielali opinię o zgodnej współpracy.

Andrzej Arendarski – prezes KIG: wydźwięk to spotkanie miało bardzo optymistyczny, aczkolwiek nie zabrakło takich uwag, że nie zawsze ta sielanka tak się przedstawia.

Łyżkę dziegciu do beczki miodu dodali eksperci z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa. Ich zdaniem sieci handlowe wykorzystują swoją dominującą pozycje na rynku.

Jadwiga Seremak-Bulge – Instytut Ekonomiki Rolnictwa: dużo słabsza pozycja w negocjacjach, w rozmowach handlowych z sieciami. Sieci bardzo często na dostawcach wymuszają znacznie niższe ceny.

Co więcej sieci handlowe przerzucają część kosztów funkcjonowania sklepów na swoich dostawców. To nie tylko słynne opłaty półkowe, ale także koszty wydawania gazetek czy inne formy promocji. Instytut Ekonomiki Rolnictwa wyliczył, że takie opłaty stanowią już od 15 do 20% wartości sprzedawanego do sklepów towaru.

Witold Katner rolna.tvp.pl