Świnie są tego warte

Pomogli raz, może pomogą i drugi. Brytyjscy hodowcy trzody wysłali do wszystkich sieci supermarketów petycję w sprawie podwyższenia cen mięsa. Z badań wynika bowiem, że konsumenci gotowi są zapłacić nieco więcej, ale za towar dobrej jakości od rodzimych producentów. Podobną akcję – z powodzeniem – przeprowadzono 3 lata temu.

W 2007 roku hodowcy mieli podobne problemy co teraz. Kosmiczne ceny ziarna paszowego zmuszały ich do porzucenia produkcji. Wówczas zorganizowano akcje „Świnie są tego warte”, nakłaniająca klientów do kupowania rodzimej wieprzowiny, nawet jeśli jest nieco droższa od importowanej.

Ale nie byłoby sukcesu, gdyby nie sieci handlowe, które przyłączyły się do akcji. Sytuacja rolników powoli zaczęła się poprawiać. W 2009 roku ceny w końcu powróciły do poziomu opłacalności. Dlatego hodowcy mówią jednym głosem „uczmy się na własnych błędach” i zanim nadejdzie fala bankructw w branży, wykorzystajmy wszystkie możliwości.

Anna Katner Redakcja Rolna TVP