Garażowanie maszyn rolniczych i samochodów w praktyce

konstrukcja

Efektywne garażowanie kombajnów lub traktorów używanych w rolnictwie jest nie lada wyzwaniem, głównie ze względu na ich różne rozmiary. Każda wolna przestrzeń jest wręcz na wagę złota, szczególnie jeśli obszar gospodarstwa jest niewielki. Okazuje się, że możliwe jest skuteczne wygospodarowanie większej ilości miejsca, dobierając odpowiednią bramę garażową. O czym jeszcze pamiętać, aby stworzyć funkcjonalną strefę do garażowania maszyn rolniczych i pojazdów? Podpowiadamy.

W jaki sposób garażować maszyny rolnicze?

W przypadku tradycyjnych rozwiązań przeznaczonych dla branży rolniczej mamy do czynienia z budową charakterystycznych, wysokich hal w których można w wygodny sposób umieścić obok siebie całe zastępy pojazdów rolniczych. Jest to rozwiązanie wygodne i przydatne z ekonomicznego punktu widzenia. Można jednak zauważyć, że powoli się odchodzi od tego konceptu. Wpływa na to przede wszystkim zmniejszenie rozmiarów niektórych sprzętów rolniczych. Współczesne kombajny zbożowe składają się z kilku segmentów, które w razie potrzebny można odłączyć. Pozwala to tym samym na swobodne ich umieszczanie nawet w niewielkich przestrzeniach garażowych. Prowadzi to do jednego konceptu w którym możliwe jest przechowywanie zarówno samochodów osobowych, jak i maszyn rolniczych w obiektach według określonego standardu względem rozmiarów. Przykładowo stosując bramę o szerokości 3,1 metra, można umieścić tam swobodnie jeden pojazd lub niewielki ciągnik albo sprzęt nieposiadający własnego napędu podłączany do traktora, na przykład siewnik, pług lub opryskiwacz. Alternatywnym rozwiązaniem jest skorzystanie z bramy dwuskrzydłowej, gdzie możemy otrzymać znacznie większy potencjał przestrzenny na przechowywanie kombajnu zbożowego wraz ze wszystkimi demontowanymi elementami. Jedynym przeciwwskazaniem jest nierówny teren lub stromy podjazd.

Bezpieczeństwo maszyn rolniczych

Dobra brama garażowa to przede wszystkim bezpieczeństwo. W przypadku kosztownych urządzeń rolniczych nie można w tej kwestii iść na żadne ustępstwa. Dostępu do miejsca przechowywania maszyn musi chronić odporna konstrukcja, która nawet samym swoim solidnym wyglądem będzie odstraszać potencjalnych włamywaczy. W przypadku bram mamy najczęściej do czynienia ze specjalnie wzmacnianymi profilami oraz zamkami, które są zabezpieczone za pomocą rygli. Właściciel gospodarstwa rolnego nie musi posiadać żadnej specjalistycznej wiedzy na ten temat konkretnych rozwiązań. Wystarczy, że przy zakupie zwróci uwagę na klasę odporności na włamanie. Są one przedstawione w skali od RC1 do RC6. Im wyższa klasa tym trudniej ją sforsować.

Automatyka bram garażowych

Dużym ułatwieniem w gospodarstwie rolnym może być stosowana na szeroką skalę automatyka bram garażowych. Właściciel dysponując pilotem może bez wysiadania z maszyny otworzyć lub zamknąć ją za sobą. Tutaj znów do głosu dochodzi bezpieczeństwo tych rozwiązań. W praktyce brama garażowa wyposażona w automatykę jest trudniejsza do sforsowania. Z drugiej strony możliwe jest jej bezpieczne otwieranie nawet w przypadku, gdy zabraknie zasilania. Argumentem przemawiającym za wyborem automatycznych rozwiązań jest także to, że zawierają one wbudowane czujniki zbliżeniowe. Niweluje to więc ryzyko uszkodzenia kosztownego sprzętu w momencie w którym maszyna nie znalazła się w pełni w garażu.

Garażowanie sezonowe maszyn rolniczych i samochodów

Wszystkie pojazdy używane w trakcie sezonu rolniczego wymagają przed zimą odpowiedniej konserwacji. W niektórych przypadkach dochodzi konieczność demontażu zużytych części i ich przyszła wymiana przed nadchodzącym sezonem siewu. W przypadku samochodów, które są użytkowane do celów rolniczych niezbędna może okazać się wymiana płynów i opon. Szczególnie jeśli planujemy użytkować pojazd również w sezonie zimowym.

Cały sprzęt należy przechowywać w szczelnym pomieszczeniu zabezpieczonym przed wpływem warunków zewnętrznych z zastosowaniem odpowiedniej termoizolacji. W przypadku jeśli korzystamy regularnie z takich pomieszczeń to warto wybrać model o współczynniku przenikania ciepła U. 1,3 W/(m²·K). Jest to norma dotycząca garażu ogrzewanego. W ten sposób możliwe jest na przykład prowadzenie prac związanych z naprawą urządzeń, wygodnie w ogrzewanym wnętrzu.